18 March 2012

Cara mengesan pencuri Wifi anda dengan mudah


Wireless Network Watcher is a small utility that scans your wireless network and displays the list of all computers and devices that are currently connected to your network.
For every computer or device that is connected to your network, the following information is displayed: IP address, MAC address, the company that manufactured the network card, and optionally the computer name.
You can also export the connected devices list into html/xml/csv/text file, or copy the list to the clipboard and then paste into Excel or other spreadsheet application.
Jika anda dapati ada nama komputer yang tidak dikenali tersenarai, maka rangkaian Wifi anda telah dicuri oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. Untuk makluman semua, pencuri rangkaian Wifi ini biasanya didalangi oleh pelajar universiti dan kolej yang menyewa rumah berhampiran dengan rumah anda.
Mereka ini akan menggunakan sistem operasi seperti BackTrack untuk menggodam rangkaian Wifi jiran setempat. Jadi, jika kelajuan streamyx anda semakin perlahan, besar kemungkinan ada jiran anda telah menggunakan rangkaian Wifi anda tanpa anda sedari. Jadi, sentiasalah berwaspada.
Muat turun:
NOTE : Jangan lupa baca artikel Cara menyekat pencuri Wifi anda dengan mudah juga. Selamat mencuba

Cara Menyekat

Langkah-langkah:
- Dalam tutorial ini, saya menggunakan modem wireless innacomm w3400v yang dibekalkan oleh pihak Telekom Malaysia semasa saya melanggan perkhidmatan streamyx.

- Jika anda guna modem wireless yang lain pun tetap sama langkah-langkahnya.
- Sila baca artikel Cara mengesan pencuri Wifi anda dengan mudah terlebih dahulu.
- Selepas selesai membaca artikel tersebut, sila muat turun perisian Wireless Network Watcher. Perisian ini akan saya gunakan untuk menyekat pencuri Wifi.
- Jika dapati ada komputer/laptop yang tidak dikenali mengakses Wifi anda, anda boleh sekat MAC address mereka.
- Akan tetapi jangan menyekat MAC address komputer anda sendiri pula.
- Selain itu, anda juga perlu menukar password Wifi anda untuk langkah keselamatan.
- Di samping itu, anda juga boleh menggunakan perisian percuma seperti Netcut untuk menyekat pencuri Wifi itu.
- Selesai. Selamat mencuba.


 http://irc.facebookirc.org:9090/

No comments: