16 March 2013

Ermmm... Rindu Padamu Ya Rasulullah



Di sini ada satu cerita.
Kisah cinta yang sebenar-benar cinta.
Sungguh.. Hati saya dihimpit rasa sayu.
Sebak di dada masih terasa sesaknya.
Kesan linangan air mata masih terasa panasnya.
Bait-bait ayat yang saya baca
sebentar tadi bermain-main di minda.
Benarlah.. DIA tiada galang gantinya.

Air mata ini mudah benar mengalir
mengenangkan ayat-ayat itu.
"Sakitnya sakaratul maut ini wahai Jibrail"
Di saat itu, hati saya tersentak.
Jika manusia agung tanpa
secalit dosa itu pun mengaduh
tentang sakitnya sakaratul maut itu.
Apatah lagi diri saya yang penuh
dengan dosa-dosa ini?
Adakah mampu saya menanggung
pedihnya sakarat itu.
Andai saya dijemput-Nya tanpa
sempat saya bertaubat.
Atas dosa-dosa yang pernah saya
lakukan dalam kehidupan selama ini??
Lalu bagaimanakah nasib saya ketika itu??

"Wajahnya masih tenang.
Namun bibirnya sudah sedikit kebiruan.
Saidatina Fatimah sudah tidak
mampu menahan esak tangisnya.
Manusia agung itu sudah semakin
hampir meninggalkan kita.
Saidina Ali menghampiri
manusia agung itu.
Apabila menyedari ada sesuatu
yang cuba diluahkan dari bibir itu.
UMMATI.. UMMATI..UMMATI.."

No comments: