14 September 2013

Zamboanga City Bandar Bergolak


Pembunuhan dan pertempuran dengan pasukan tentera atau polis mungkin jarang berlaku diMalaysia, tetapi diZamboanga City ia boleh dikatakan berlaku saban hari dan menjadi satu permainan senjata yang mencemaskan.

Tiap hari, ada sahaja berlaku pertempuran dan kejadian letupan bom yang mengorbankan berpuluh-puluh nyawa manusia sama ada yang berdosa atau yang tidak berdosa.

Walaupun media-media tempatan melaporkan peristiwa pertempuran ini dengan cara yang begitu menyedihkan tetapi rakyat berusaha mencari rezeki seperti biasa seolah-olah tiada apa yang berlaku disekeliling mereka.

Zamboanga yang dahulunya terkenal
dengan pusat pelancongan kerana kepulauannya yang
menarik, kini semua kegiatan tersebut tinggal senyap dan
sepi kerana pelancong asing bimbang dengan tahap keselamatan masing-masing.

Selain daripada sektor pelancongan turut terjejas ialah pelaburan secara langsungnya kerana pelabur-pelabur juga bimbang tentang keselamatan mereka yang sehingga kini belum dipulihkan lagi.

Zamboanga City, sebuah bandar yang terletak kira-kira 500 kilometer diselatan Manila 150 kilometer dari Pulau Jolo atau Pulau
Patikul, tempat persembunyian pejuang Abu Sayyaf tidak
ada suatu hari pun di dada-dada akhbar di sini tidak melaporkan tentang pembunuhan, pertempuran atau letupan bom.

Dalam satu-satu pertempuran sudah tentu ada pihak yang terbunuh, cedera, kemusnahan harta benda dan tidak kurang
juga tentera-tentera yang berkhidmat demi mempertahankan tanah air turut menjadi mangsa kepada keadaan.

Perjuangan puak militan di Zamboanga begitu kuat sehingga timbulnya beberapa kumpulan baru yang antara satu sama lain bersaing ingin menonjolkan kejayaan masing-masing.

Tindakan mereka juga bukan sahaja mencederakan orang ramai tetapi turut melakukan serang terhadap balai-balai polis sekitar kawasan tengah Mindanao.

Antara satu pertempuran dengan pertempuran yang lain ia mempunyai senarionya yang tersendiri kerana ia mungkin
terdapat pertelagahan antara satu pihak dengan pihak yang lain dan yang lebih bersemangat lagi ialah perjuangan menuntut pembebasan daripada kerajaan.

Zamboanga sebagai sebuah wilayah dalam pentadbiran Mindanao yang mempunyai pelbagai etnik yang memang terkenal dengan perjuangan Bangsa Moronya khususnya dalam membantu gerila Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro (MNLF) untuk mendapatkan hak autonomi masing-masing.

Memperlihatkan kepada peristiwa di atas, Zamboanga yang mempunyai penduduk menghampiri 600,000 orang bukan
suatu bangsa yang duduk diam dan membuat kerja masing-masing tetapi mereka sanggup berjuang dengan apa sahaja
termasuk secara militan demi survival hidup mereka.

Foto: Misuari bersama Let Haber Malik, yang dikatakan salah seorang perancang semasa pencerobohan Kg Tanduo Februari lalu.


kredit:VAT69-Perjuangan Semalam

No comments: