03 October 2013

Tragedi Tanduo - Menyebabkan ...


 
 Mohd. Mahmud Ahmad (empat dari kanan), Hernando Dca Iriberri (empat dari kiri) dan Renal Sinagar (tiga dari kiri) sempena lawatan kerja ke Pos Jawatankuasa Perancang Gerakan di Biawak, Kuching, Sarawak, semalam. - UTUSAN/Amir Hafiz Abd. Rahman

 LUNDU 2 Okt. - Pencerobohan kumpulan pengganas Kiram di Lahad Datu, Sabah, Februari lalu secara tidak langsung menjadikan kerjasama Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dengan tentera Filipina bertambah kukuh.

Ketua Staf Divisyen Pertama Infantri, Kolonel Mohd. Mahmud Ahmad berkata, tragedi berdarah itu merupakan satu bentuk peringatan kepada ATM dan tentera Filipina supaya lebih memperkukuh hubungan ketenteraan sedia ada.

"Pencerobohan ke atas Sabah tidak membawa masalah kepada kerjasama kita, sebaliknya mengeratkan lagi persefahaman antara kedua-dua pasukan keselamatan.

"Latihan ketenteraan bersama yang diadakan setiap tahun juga berjaya meningkatkan hubungan baik antara dua pihak," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas menyambut Komander 7 Divisyen Infantri Filipina, Brigedier Jeneral Hernando Dca Iriberri yang mengadakan lawatan kerja ke Pos Jawatankuasa Perancang Gerakan (JPG) Biawak, dekat sini hari ini.

Yang turut hadir, Pegawai Memerintah 403 Wira Sada Pratista Tentera Nasional Indonesia (TNI) Leftenan Kolonel Renal Sinagar.

Kunjungan Hernando tersebut merupakan sebahagian daripada Program Lawatan Pertukaran Pegawai Kanan (SOEVP) antara ATM dengan tentera Filipina. - UO

No comments: