17 March 2013

Tak Dapat Di Kesan


LAHAD DATU: Adakah ketua pemimpin bersenjata kumpulan pengganas Sulu, Rajah Muda Azzimudie Kiram dan 34 orang pengikutnya telah melarikan diri ke Tawi Tawi atau masih terperangkap dalam operasi Ops Daulat di kawasan Tg Labian?

34r34
Azzimudie Kiram (tengah) Bersama Pengikutnya

Pihak berkuasa tentera laut Filipina telah mengesahkan bahawa 35 lelaki bersenjata, termasuk seorang dilaporkan cedera dan seorang wanita, telah berada dalam jagaan mereka selepas memasuki perairan Filipina dengan menaiki dua buah bot pada Rabu lalu.
Gabenor Tawi Tawi, Sadikul Sahari berkata semalam bahawa 35 orang mereka adalah dari kawasan pertempuran tetapi tidak dapat mengesahkan samaada Azzimudie berada atau tidak di kalangan mereka.
“Saya tidak dimaklumkan lagi perkara ini oleh tentera laut,” katanya kepada The Star melalui telefon dari Bongao, kira-kira setengah jam perjalanan menaiki bot laju dari pusat kawalan polis dan kawasan penempatan tentera untuk mengusir saki-baki kumpulan pengganas di Kg Tanjung Batu, Kg Tanjung Labian dan Kg Sungai bilis.
Beliau berkata Kementerian Pertahanan Filipina telah mengendalikan kes untuk untuk membawa pulang mereka.
Pada taklimat media di Resort Felda Residence Sahabat , Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar berkata mereka telah bekerjasama dengan kerajaan Filipina untuk mengesahkan laporan tersebut.
Ditanya samaada beliau percaya bahawa Azzimudie masih berada dalam kawasan operasi, Ismail berkata: “Kami akan mengesahkan dulu semua maklumat yang kita dapat.”
Abraham Irdjani, wakil jurucakap bagi keluarga Sultan Sulu, menegaskan bahawa Azzimudie masih hidup di Sabah bersama-sama dengan pembantu kanannya Haji Musa Abdulla, yang disahkan polis telah mati sebelum ini.
“Azzimudie masih dalam kawasan operasi. Haji Musa juga bersama dengannya, “Irdjani memberitahu The Star apabila ditanya kedudukan pemimpin bersenjata itu.
Semalam, lebih banyak serangan mortar telah dilancarkan dalam Ops Daulat di kawasan lingkungan 7km oleh pasukan keselamatan untuk terus melumpuhkan saki-baki operasi mereka
Ismail berkata bahawa pasukan keselamatan masih percaya bahawa terdapat saki-baki lelaki bersenjata di kawasan itu.
Beliau juga berkata pasukan keselamatan telah cuba mengenalpasti identiti mayat yang dibunuh.
“Kami telah mengambil cap ibu jari dan DNA. Ia mengambil masa untuk mengenal pasti identiti mayat. Ramai yang tidak mempunyai dokumen dan terdapat beberapa dokumen pengenalan yang asing, “katanya.
Beliau berkata polis menahan seorang lelaki berusia 30-an di sekatan jalan pada kira-kira 10:45pagi di Tanjung Labian kerana didapati membawa dua pedang samurai dan tiga parang yang dibungkus dalam bungkusan.
Ketua Angkatan Tentera Malaysia,Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin memberitahu kepada taklimat media bahawa kebakaran mortar semalam di kawasan di Sungai Nyamuk bertujuan untuk memastikan bahawa tidak ada lelaki bersenjata yang melarikan diri.
“Kami percaya mereka telah berpecah kepada kumpulan-kumpulan yang lebih kecil dan mampu untuk bergerak dengan lebih pantas kerana mereka mengetahui kawasan itu dengan baik,” katanya.

No comments: