20 April 2013

Beribu Batu Jauh Ku Tinggalkan




Bukanlah akhir dari segalanya jika kekasih anda berjauhan atau bekerja di tempat yang jauh. Ini beerti anda harus melakukan segala sesuatu yang sedikit berbeza sehingga jarak tidak lagi menjadi masalah.
Berikut lima petua untuk mempertahankan hubungan ketika anda berdua terpisah oleh jarak:


1. Tetap Berhubungan Setiap Ketika

Kunci mempertahankan hubungan cinta jarak jauh adalah tetap mengadakan hubungan terus menerus. Chatting, saling sms, telefon atau email secara teratur adalah langkah yang dapat dilakukan sekalipun hanya untuk menceritakan hari-hari yang membosankan. Ini akan membuat anda merasa seperti anda sebahagian dari hidup masing-masing sekalipun anda terpisah berbatu-batu.

2. Tunjukkan Padanya PerhatianAnda

Tunjukkan perhatian anda kepadanya meskipun anda berada jauh dari sisinya. Kirimkan dia e-card yang lucu , hangat dan menyentuh atau kirim dia buku yang selalu dia ingin membacanya. Ini akan menyentuhnya dan membiarkan dia tahu bahawa anda tengah memikirkannya.

3. Jangan Biarkan Perselisihan Faham

Selalu cari penyelesaian segera mungkin ketika anda berselisih kerana semakin lama dibiarkan, masalahnya akan semakin rumit. Jangan pernah menggantungkan pada masing-masing atau mengabaikan e-mailnya. Ketika Anda jauh, telefon dan e-mail menjadi pengerat buat Anda.

4. Bersemangat dan Lakukan Sesuatu Milik Anda

Jangan mensia-siakan hidup hanya kerana dia jauh. Tetaplah pada rutin harian biasa atau mungkin lebih baik. Untuk semua kesempatan yang anda batalkan atau ketika memutuskan tidak punya waktu kerana dia, sekarang saatnya untuk melakukan semua itu.

5. Realistik

Jangan harap dunia akan pindah ketika anda akhirnya bersatu kembali. Ada banyak hal yang perlu difahami. Ia telah berada di lingkungan yang berbeza sehingga fahamilah ia perlu waktu untuk beradapatasi kembali hidup di rumah bersama-sama. Sisihkan waktu dan saling berbicara apa yang tengah terjadi. Walaupun ini adalah cara sensitif untuk memahami kehidupan masing-masing.

 

Walau apapun, yang penting dalam menjaga hubungan jarak jauh adalah saling mempercayai antara satu sama lain. Jika tercetus rasa cemburu itu menandakan pasangan anda amat takut akan kehilangan anda. Apa yang perlu anda lakukan adalah, elakkan dari melakukan sesuatu yang boleh mendatangkan rasa cemburu di pihak pasangan anda.

armien

No comments: