19 April 2013

Terlampau nyerrr !!!



Saya kurang faham dengan attitude sesetengah orang yang sangat curious in EVERYTHING. Setiap benda nak dipersoalkan. Bila dah habis satu soalan, jangkit pulak soalan lain. Kalau soalan yang menyenangkan hati dan mendamaikan jiwa takpe jugak. Ini kebanyakan soalan yang terkeluar dari manusia yang curious ialah soalan yang menyakitkan hati dan membangkitkan rasa menyampah.

"Bila lah agaknya..." 

Mukadimah soalan macam ni dah boleh dijangka akan menimbulkan soalan yang kurang enak. Boleh tak manusia-manusia ni berfikir sebelum bertanya?


1) Bila lah agaknya kau nak kahwin? 

Soalan yang paling menyampah nak dijawab. Worse come to worse, kenapa nak sibuk orang nak kahwin ke tak? Kalau dah ada jodoh dan tiba ketika nya, akan kahwin lah mereka. Soal jodoh dan pertemuan ni macam jugak soal ajal dan maut. Semua dah ditetapkan Allah, tertulis dalam Luh Mahfuz, waktu yang sekian-sekian, bila akan terjadi. Tidak akan dicepatkan atau dilewatkan walau sesaat. Jadi, kenapa manusia nak sibuk bertanya? Sengaja nak mendatangkan kemarahan orang lah tu. Hiks~

2) Bila lah agaknya kau nak mengandung? 

Haaa.. Ini yang saya katakan soalan berjangkit tadi tu. Bila tak kahwin, sibuk tanya bila nak kahwin. bila dah kahwin, sibuk tanya bila nak beranak. Aduhai.. Yang kau sibuk-sibuk tu kenapa? Kau nak bagi makan diorang anak-beranak ke? Kau nak tolong jaga anak diorang?

Saya pernah dengar kat Sinar Pagi beberapa hari lepas. Seorang pendengar mengadu yang dia sering ditanya soalan ni. Kisahnya, selepas lima (atau beberapa) tahun kahwin, diorang still tak dikurniakan anak. Hari-hari orang bertanya soalan yang sama. Pendengar ni cerita, bukan dia dan suami tak usaha, tapi memang belum rezeki lagi. So, emosi la wanita ni.

Orang luar (kadang-kadang saudara sendiri pun) bukannya faham benda ni. Asyik nak provokasi manusia lain dengan soalan-soalan curious diorang yang menyakitkan hati tu. Tak salah lagi pepatah Inggeris mengatakan, "Curiosity kills the cat." 

3) Bila lah agaknya pulak kau nak tambah anak? 

Astaghfirullah al azim. Please lah manusia! Tak habis-habis dengan curiousity korang sampai muak telinga dan mual mulut nak menjawab soalan yang satu patern tu jer. Sabo je la. Agaknya, selagi manusia bernama manusia, curiousity yang terlampau camni takkan habis kot. Kalau dah manusia jadi kucing, mungkin soalan ni takkan wujud lagi. Hehehe~

Kisah Benar

Saya sendiri pon pernah berhadapan dengan situasi-situasi di mana soalan-soalan menyakitkan hati ni menjengah telinga. Tak larat lah nak jawab soalan "Bila nak kahwin?" tu. Letih. Luckily, soalan demi soalan tentang topik tu tak pernah lagi membuat saya desperate nak kahwin. Hehehe~

Tapi, ada satu soalan yang saya tak suka atau menyampah betul mendengarnya. Soalan yang boleh membangkitkan rasa kurang senang dalam hati.

Alkisahnya, emak saya yang tersayang dah setahun lebih terlantar, akibat strok dan darah tinggi yang meragut separuh badan sebelah kanannya. Maksud, kaki dan tangan kanan emak saya memang tak boleh gerak. Dah macam-macam cara yang kitorang adik beradik cuba untuk pulihkan mak, tapi sampai sekarang masih belum berjaya. Dah try mengurut,  terapi, minum jus Monavie, try kopi 3 in 1 Stevia, pakai Food Detox Patch, cuba perubatan tradisional, tapi, masih belum ada yang serasi dengan mak. Belum juga sembuh walaupun dah setahun lebih terlantar.

Dan soalan yang selalu dikeluarkan oleh sanak saudara;

"Bila lah kau ni nak sembuh?" 

Saya geleng kepala je dengan soalan macam tu. Benci. Tak tahu ke anda, wahai yang bertanya soalan, kita dah cuba apa yang patut, cuma masih belum dikabulkan Allah. Jadi jangan lah sibuk tanya macam tu. Ingat mak saya suka ke jadi macam tu? Apa mak saya mintak ke beliau terlantar gitu?

Kadang-kadang tambah menyakitkan hati bila manusia-manusia ni buat statement yang entah apa-apa.

"Dia (mak saya) seronok kot anak-anak dok angkat dia, bagi mandi semua." 

Perlu ke buat statement macam tu? Yang nak mengangkat mak, nak mandikan mak, yang nak basuh ber*k mak, nak tukar pampers, nak suapkan mak makan, adalah kami, anak-anak dia. Bukan nak suruh anda, yang bertanya dan buat statement senget tu, lakukan semua tu. Jadi, janganlah buat statement macam tu. Kesian mak saya.

Ada pulak mulut yang hampeh buat statement;

"Dia (mak saya) tak kesian kat anak-anak dia kena angkut dia gitu kot.." 

Kalau statement ni keluar, memang saya akan menjawab. Tak sampai hati betul bila orang cakap macam tu.  Kesian lah kat mak saya. Ingat dia mintak semua ni terjadi ke?

Cuba anda semua fikir, selama dua puluh tahun lebih mak jaga saya dan adik-adik, berbakti pada suaminya selama dua puluh tahun (sebelum abah pergi), menjaga kitorang dengan penuh kasih sayang dan ceria nya, takkan lah kitorang tak boleh nak jaga mak bila mak sakit macam ni? Kitorang pon tak pernah merungut kena jaga mak, kenapa mesti orang-orang luar ni nak menyibuk? Sakit betul lah hati saya!

Alhamdulillah, mak tak mudah ambil hati dengan kata-kata manusia-manusia ni. Kadang-kadang dia ketawa, ingat orang bergurau gitu. Cuma kami adik-beradik lah yang rasa ralat. Curiousity manusia yang menjelikkan! Annoying.

Bagi saya, saya amat bersyukur dengan segala apa yang berlaku. Bukan nak kata saya suka mak jadi paralyzed gini. Saya pon rindu nak tengok mak bangun berjalan. Saya sangat-sangat rindu nak makan laksa yang mak masak. Yang memang paling sedap giler babas dalam dunia!

Tapi saya redha dengan ketentuan Allah ni. Walau mak tak boleh berjalan, tapi alhamdulillah, mak happy dengan kehidupannya. Mak tak bersedih dengan kekurangannya sekarang. Malah, dia enjoy je selalu. Sentiasa senyum, sentiasa happy. Kawan saya pon selalu cakap yang mak saya makin tembam, makin ceria. Alhamdulillah.

Bukan macam manusia-manusia yang selalu bertanya soalan menyakitkan hati dan membuat statement hampes tu!

That's why saya rasa, kebahagiaan sebenar ialah bila kita disayangi dan menyayangi orang-orang yang terdekat kita, yakni family kita. Bukan dengan menyakitkan hati orang lain dengan soalan-soalan 'kucing yang curious' tu.

Kredit:mehrileksjap

1 comment:

Anonymous said...

ni lah keadaannya yg berlaki bila mana manusia itu tidak percaya? or terlupa tentang kuasa Allah.. semua nak dipertikaikan