11 July 2013

Prestasi Cemerlang Selepas Nikah


Benarkah prestasi akademik lebih cemerlang selepas kahwin? Ia sesuatu yang nampak macam betul. Ini berlaku kepada beberapa orang rakan saya yang mana CGPA mereka naik beberapa mata selepas kahwin.

Beberapa bulan lepas saya ada berjumpa dengan seorang rakan sekelas sekolah yang tamat dari Al-azhar dalam bidang syariah.  Dia mengakui prestasinya meningkat selepas kahwin. Kalau dulu nak dapat pangkat jayyid dalam sesetengah subjek yang dikatakan sukar, baginya selepas kahwin dia dapat memperolehinya dengan agak mudah. Bayangkan sewaktu dia melanjutkan pelajaran di Al-Azhar, anaknya sudah 5.

Ada rakan sekampung saya yang berkahwin semasa di tahun 2 universiti, mampu mendapat kelas pertama, sedangkan rakan-rakan lain yang tidak berkahwin, mereka hanya dapat kelas kedua saja. Rakan sekampung saya ni asalnya bukan budak yang cemerlang sangat. Keputusan peperiksaan sewaktu di sekolah menengah dulu biasa-biasa saja. Namun atas kegigihannya, dia berjaya menjejakkan kaki ke IPTA.

Dengan berkahwin, menjadikan seseorang itu lebih tenang dan matlamat hidup mereka lebih jelas. Mereka lebih fokus dalam bidang pelajaran dan sokongan dari pasangan membuatkan mereka lebih bersemangat. Namun begitu, jika berkahwin sewaktu belajar, pelajar harus lebih berdisiplin menguruskan masa, membahagikan antara pelajaran dan rumahtangga.
Saya menyokong perkahwinan sewaktu belajar, asalkan sekiranya ia tidak menyusahkan ibubapa. Lebih baik berkahwin dari berpacaran atau berdating tanpa hubungan yang halal. Hidup akan lebih berkat dan kita akan lebih fokus pada pelajaran.

Mungkin ramai yang berhasrat untuk berkahwin muda, namun ia terhalang oleh batasan adat. Kita memerlukan kos yang tinggi untuk melangsungkan perkahwinan yang disempurnakan dengan adat-adat Melayu.  Wang hantaran, hadiah hantaran, cenderamata untuk tetamu dan belanja kenduri memerlukan perbelanjaan yang bukan sedikit.

Walhal nikah itu mudah sahaja. Ianya perlu ada mas kahwin dan mematuhi rukun nikah sahaja. Islam itu mudah dan tidak menyusahkan. Kita yang menyukarkan ia dengan berbagai adat dan ada sesetengahnya bangga dengan perbelanjaan perkahwinan yang tinggi hingga boleh mengundang riak.

kredit:bumisertaisinya

No comments: