14 November 2013

Kenaikan Elaun ...

PUTRAJAYA 12 Nov. - Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Mohamad Zabidi Zainal (gambar) menegaskan, khidmat pesanan ringkas (SMS) yang tersebar berhubung kenaikan gaji dan elaun kakitangan awam adalah tidak benar.Menurutnya, sidang akhbar yang beliau adakan bersama Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Datuk Omar Osman baru-baru ini hanyalah pengumuman penambahbaikan 81 skim perkhidmatan yang sedang dilaksanakan oleh pihak kerajaan bagi penjawat awam terlibat.

"Tiada kenyataan tentang apa-apa elaun berkaitan penyelarasan kadar elaun baharu seperti Elaun Sara Hidup (COLA), Elaun Perumahan dan Imbuhan Tetap Kakitangan Awam (ITKA) yang sedang tersebar melalui SMS," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.Semalam, tersebar SMS kononnya lebih 1.1 juta penjawat awam akan menikmati pelarasan tiga elaun yang ditambah baik di bawah rancangan transformasi perkhidmatan awam 2014 yang akan diumumkan pada 15 November ini.

SMS yang tersebar sejak tengah hari itu memetik kenyataan Mohamad Zabidi kononnya pemberian elaun itu sesuai dengan peningkatan kos sara hidup. Antara kandungan SMS tersebut ialah elaun kritikal khas bagi Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang akan diperkenalkan dengan kadar RM1,200 bagi semua gred tanpa melibatkan tiga pelarasan elaun utama. Kandungan lain dalam SMS tersebut ialah mereka yang berada di bandar dengan kadar COLA RM300 tetapi tidak terlibat dengan Elaun Perumahan akan diberikan kenaikan sama rata iaitu RM600.
 
Sumber - CUEPAC

No comments: