15 September 2013

Zamboanga City - Terkini

Kepungan tentera Filipina terhadap kumpulan bersenjata MNLF di Bandar Zamboanga selatan Filipina menyebabkan pertempuran di Bandar telah memasuki hari ketujuh walaupun cubaan gencatan senjata dilakukan.

Pada hari Sabtu, beribu-ribu tentera kerajaan memula serangan terhadap kumpulan pemisah Islam, yang masih menahan beberapa tebusan , yang mengakibatkan sekurang-kurangnya 56 orang terbunuh.

Kira-kira 3,000 tentera kerajaan telah mengepung 200 pejuang daripada Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro (MNLF ) dalam usaha mengambil semula kawasan dikuasai kumpuan pemisah.

Mar Roxas, Setiausaha Dalam Negeri berkata polis menganggarkan bersenjata MNLF kini menahan beberapa orang awam sebagai tebusan di  Zamboanga , berbanding dengan angka awal lebih daripada 100 orang.

Operasi ini dilakukan selepas persetujuan gencatan senjata berakhir dengan kegagalan. Roxas berkata tentera kerajaan setakat ini telah terkandung dan sempit pejuang pemberontak.

Presiden Benigno Aquino III berkata pertempuran dijangka akan terus berlaku tetapi beribu-ribu penduduk kampung dipindahkan daripada Zamboanga.

Selain daripada mereka yang terbunuh , berpuluh-puluh lagi cedera dan lebih daripada 69,000 orang pelarian sejak pertempuran bermula pada hari Isnin, dan beratus-ratus rumah dan hospital yang telah dibakar .

Lewat pada hari Jumaat, Naib Presiden Jejomar Binay berkata beliau telah bercakapdengan Nur Misuari melalui telefon dan mereka telah bersetuju dengan gencatan senjata dan berunding untuk menyelesaikan konflik.

Gencatan senjata ini telah dijadualkan untuk berkuat kuasa pada tengah malam ( 04:00 GMT) pada hari Sabtu . Walau bagaimanapun, jurucakap prediden, Abigail Valte berkata ia tidak pernah dilaksanakan dan mendakwa pemberontak telah melancarkan serangan baru.

Seorang jurucakap tentera Leftenan Kolonel Ramon Zagala, berkata tentera tidak tahu menahu tentang mana-mana gencatan senjata. " Kami tidak menerima apa-apa perintah . Kami meneruskan operasi kami sehingga kita diberitahu sebaliknya," katanya.

Kutipan dan olahan berita : Al-Jazeera

kredit:beliabangkit

No comments: