28 September 2013

Krisis Zamboanga - Nur Misuari Akan Di Dakwa

A member of the Muslim rebels of Moro National Liberation Front (MNLF) helps a fellow rebel drink water after they surrendered to the government soldiers, as they wait to be fingerprinted at a police station in Zamboanga city
Sebahagian  daripada anggota Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro (MNLF)yang  ditahan tentera Filipina dalam operasi pembersihan kumpulan pemisah tersebut di  Zamboanga City, Filipina, semalam.  – REUTERS

ZAMBOANGA  – Jabatan Kehakiman Filipina, hari ini  akan mengemukakan dakwaan terhadap ketua Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro  (MNLF), Nur Misuari atas kesalahan melakukan pemberontakan, ekoran serangan  kumpulan bersenjata itu ke atas bandar Zamboanga pada pertengahan bulan  ini.
Jabatan itu berkata, Nur Misuari akan didakwa di bawah Akta Republik 9851  atau Undang-Undang Kemanusiaan Antarabangsa berhubung melancarkan serangan di  bandar Zamboanga yang menyaksikan lebih 100 orang maut.
Setiausaha Kehakiman, Leila de Lima telah menghantar pasukan khas pendakwa  raya ke bandar Zamboanga bagi menguruskan proses memfailkan dakwaan ke atas  Misuari dan anggota MNLF yang terlibat melancarkan serangan tersebut.
Presiden Benigno Aquino III, sebelum ini berkata, kerajaan mempunyai saksi  yang boleh membuktikan Misuari terlibat dalam serangan MNLF di Zamboanga yang  berlanjutan lebih dua minggu.
Sementara itu, tentera Filipina, semalam menahan sekurang-kurangnya 70  anggota MNLF dan menembak mati enam yang lain, ketika kumpulan bersenjata itu  cuba menawan beberapa perkampungan di bandar ini.
Jurucakap tentera, Leftenan Kolonel Ramon Zagala berkata, kebanyakan anggota  MNLF yang ditahan berada dalam keadaan keletihan dan kekurangan peluru.
Katanya, kesemua mereka ditahan atau menyerah diri ketika pertempuran di  beberapa perkampungan di tepi pantai yang mereka tawan sejak 9 September lalu  selepas tentera mematahkan serangan mereka ke atas Zamboanga.
Menurut Zalaga, tentera perlu membersihkan sepenuhnya kawasan perkampungan  itu daripada kumpulan bersenjata MNLF, sebelum mengisytiharkan insiden serangan  di bandar itu berakhir.
“Sasaran utama kini ialah menahan komander kumpulan tersebut, Habier Malik  dan beberapa pengikutnya yang tidak diketahui jumlahnya.
“Pada dasarnya mereka telah pun ditewaskan dan kumpulan itu kini tidak lagi  memiliki peluru, makanan dan semangat untuk berperang tetapi mereka masih perlu  ditahan,” tegas Zalaga.
Setakat ini, tentera berjaya membunuh 138 anggota kumpulan MNLF dengan 162  lagi ditahan atau menyerah diri dalam operasi tentera menumpaskan kumpulan  bersenjata itu.
Tentera Filipina dalam pada itu berjaya menyelamatkan kumpulan tebusan  terakhir yang ditawan oleh kumpulan bersenjata MNLF di Zamboanga.
“Kami telah menyelamatkan enam tebusan terakhir, sekali gus menjadikan mangsa  tebusan yang telah diselamatkan meningkat kepada 195 orang,” ujar Zalaga. – AGENSI

No comments: