17 November 2013

Kes MPV dilarikan di Maran, wujud unsur cuai anggota - KPN





PULAU PINANG 16 Nov. - Siasatan awal mendapati wujud unsur kecuaian polis berhubung kejadian seorang lelaki melarikan kenderaan peronda polis (MPV) sebelum terbabit dalam nahas jalan raya di Jalan Kuala Lumpur-Kuantan, Maran, Pahang, Khamis lalu.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, sehubungan itu tindakan akan diambil kerana melanggar Prosedur Operasi Standard (SOP) ditetapkan.

Beliau bagaimanapun memberi jaminan siasatan akan dilakukan secara telus dan menyeluruh tanpa melindungi kesalahan yang dilakukan anggota polis.

"Pada masa ini, kita tidak mahu sebarang andaian dibuat sehingga siasatan selesai dan perkara sebenar kejadian itu akan diumumkan nanti.

"Prosedur meninggalkan MPV sememangnya ada dan jelas dalam kejadian ini wujudnya kecuaian di pihak anggota terlibat dan tindakan semestinya diambil," katanya selepas merasmikan Program Bersama Rakyat Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF) Pulau Pinang 2013 di pusat beli-belah Queensbay Mall, di sini hari ini.

Program kerjasama antara MCPF dan polis kontinjen negeri itu merupakan kali ketiga dianjurkan tahun ini dalam usaha meningkatkan kesedaran orang ramai terhadap jenayah selain peranan masyarakat apabila berhadapan dengan jenayah.

Dalam kejadian itu, Muhd. Nasrulfahmi Abdul Nasir, 22, bertindak menyerang dan merampas sepucuk pistol anggota polis peronda lebuh raya sebelum melarikan MPV pasukan tersebut.

Lelaki itu yang memecut kenderaan berkenaan kemudian meninggal dunia selepas MPV dipandunya terbabas dan melanggar tiang sebuah perhentian bas.

Mengenai laporan bedah siasat yang menunjukkan kematian lelaki itu berpunca akibat kesan tembakan, Khalid berkata, pihaknya akan menyiasat perkara berkenaan dari semua sudut.

"Melalui siasatan awal menunjukkan dia sendiri yang melepaskan tembakan, namun kita akan pastikan situasi sebenarnya dan saya sendiri akan ke Pahang untuk berjumpa anggota terlibat," tegasnya. - Uo

Foto: Khalid Abu Bakar memerhatikan pasukan Op Cantas Khas Wanita semasa menghadiri Program Bersama Rakyat Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF) Pulau Pinang 2013 di pusat beli-belah Queensbay Mall, Georgetown, semalam. - BERNAMA

Suka · · Kongsi

No comments: