• 63 Orang Asli lafaz syahadah 
  •  Wan Abdul Wahid Wan Hassan (duduk, tiga kiri) mengislamkan Orang Asli

MUADZAM SHAH – “Sekarang hidup saya sudah semakin berubah, misalnya saya lebih peka dengan pengambilan makanan yang halal dan haram dimakan,” kata seorang penduduk Kampung Kundang, Omar Abdullah, 22.

Dia antara 63 penduduk Orang Asli yang melafazkan syahadah melalui program selama tiga hari anjuran Majlis Ugama Islam Dan Adat Resam Melayu Pahang (Muip) di Kampung Buluh Nipis.

Menurut Omar, Islam banyak melatih dirinya supaya menjauhi perkara yang boleh memudaratkan diri.

“Ceramah agama yang diadakan juga dapat membantu kami mendalami Islam. Sebagai saudara baru. saya sememangnya perlu banyak belajar mengenai Islam seperti cara menunaikan solat dan larangan dalam Islam,” katanya.

Sementara itu, Pegawai Hal Ehwal Islam Muip Muadzam Shah, Mohd Azri Salehuddin, berkata, pendekatan berbentuk program islamiah dan ceramah agama bersama Orang Asli yang memeluk Islam dilihat sebagai medium terbaik dalam usaha meningkatkan kefahaman mereka mengenai Islam.

Menurutnya, seramai 63 penduduk melafazkan syahadah di hadapan Timbalan Yang Dipertua (YDP) Muip, Datuk Seri Wan Abdul Wahid Wan Hassan.

“Alhamdulillah, mereka yang mendapat hidayah dengan usaha dan kerjasama daripada Muip cawangan bersama pembantu penggerak Orang Asli Muadzam Shah berjaya disempurnakan pada hari tersebut,” katanya kepada Sinar Harian.

Beliau berkata demikian ketika menjayakan Program Ziarah dan Ramah Mesra bersama Masyarakat Orang Asli di kampung Orang Asli Buluh Nipis, di sini.

Turut hadir, Adun Bukit Ibam, Datuk Wan Kadri Wan Mahusain dan Pegawai Agama Islam Muadzam Shah, Shaari Abdul Rahman.


Sumber:SinarHarian